Permulaanku

Daisypath Anniversary tickers

30 Disember 2013

Jahit piping pada leher baju

Assalamualaikum..

Cerita pasal jahit menjahit lagi.. Habis lah caca marba blog ni tak ada niche khusus.. Suka-suka hati nak tulis apa je..

Memandangkan sekarang ni tengah membuak-buak semangat nak menjahit makanya entri beberapa siri ini adalah tentang jahitan sesaja.. Huhu..

Oklah. Saja nak cerita kisah pembelajaran sendiri saya dalam cubaan menjahit piping pada leher baju..

Cara 1 seperti dalam gambar saya jahit dulu hujung piping di sebelah luar kemudian lipat ke dalam dan jahit. Yang mana cara ini adalah silap.. Sepatutnya jahit di sebelah dalam dulu kemudian lipat dan jahit di sebelah luar..



Cara 2 tu jahit dengan cara lipat dua piping dan jahit serentak dari sebelah luar. Nampak kemas sikitkan dari cara 1 tadi.


Seterusnya saya google kaedah lain untuk jahit piping. Dan blog rujukan saya ini adalah dari blog madam azra - azrafashion.blogspot.com (update guna hp ni.. X leh nak link hehe..)

Cubaan 1 kurang kemas sebab ada step yang saya tak dapat tangkap..



Tak puas hati.. saya cuba lagi seperti di gambar cubaan 2.. Baru nampak kemas sikit, kan..


 Gitulah aktiviti menjahit ni. Untuk mendapatkan hasil yang memuaskan perlu banyakkan latihan.. InsyaAllah akan menjadi hasilnya..

Ok. Sekian untuk kali ini. Terima kasih sudi baca.

Ma'assalamah..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...