Permulaanku

Daisypath Anniversary tickers

21 Oktober 2013

DIY : membuat pola jubah

Assalamualaikum.




Saya mula didedahkan dengan dunia jahitan sejak di sekolah menengah rendah lagi. Al maklumlah, dulu ambil Kemahiran Hidup Pilihan C - Ekonomi Rumah Tangga.. Kami diajar asas jahitan, asas masakan dan asas pertukangan. Tak ingat pula dulu cikgu ajar menjahit buat pola ke tak.. Pastinya yang saya ingat, dulu-dulu kami belajar menjahit apron, tuala lap tangan dan skirt.

Untuk up lagi skill, terutama untuk beginners, adalah penting sebelum kita belajar memotong pakaian, kita belajar untuk membuat pola baju.

Saya tiada formal education dalam jahitan iaitu pergi menghadiri kelas khusus. Tapi saya bertuah sebab saya didedahkan dengan jahitan terutama menggunakan mesin jahit sebab kakak saya yatie atiqa seorang yang pandai menjahit. Banyak saya belajar daripada beliau. Baju kurung pertama yang saya jahit pun beliau yang ajar.

Untuk belajar membuat pola, ada dua blog yang saya rujuk ketika ini iaitu :



Setakat ini Alhamdulillah ilmu yang dikongsikan mudah untuk difahami. Kepada rakan pembaca yang ingin mencuba membuat pola baju sendiri, bolehlah jenguk-jenguk ke blog mereka.


pola jubah abaya

Selamat membuat pola!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...