Permulaanku

Daisypath Anniversary tickers

24 Februari 2013

walau hanya seekor kucing

Assalamualaikum.

Saya memang berhasrat nak tulis tentang seekor kucing jantan yang asalnya datang bertandang ke rumah kami dengan ibunya tatkala ia baru berusia lima bulan. Saya gelarkannya chembey.. yang asalnya dari perkataan orang perak - chemei. Sebabnya, mata sebelah kiri chembey macam ada selaput, yang mungkin menyebabkannya rabun. En. Miorku kata chemei tu macam rabun.

Setiap kali chembey datang singgah ke rumah, saya akan pastikan akan ada makanan untuk dia dan ibunya. Lebih kurang dua tiga minggu jugalah macam tu. Tapi kami hanya benarkan chembey saja yang masuk rumah. Ibu dia kami bagi sampai dekat tangga atau kat depan pintu je. haha.

Pernah satu ketika, chembey tidak datang bersama ibunya yang sedang hamil lagi tu. Selang beberapa hari kehilangannya, ia muncul kembali. Tetapi sendirian. Sejak itu chembey kerap berada di rumah. Bebas keluar masuk rumah kami. Biasanya malam sabtu (kalau saya tak tidur di KJ) dan malam ahad, kami akan beradu di ruang tamu depan tivi. Pintu sliding ruang tamu sengaja dibukakan sedikit untuk memudahkan chembey untuk keluar masuk.. Membolehkannya tidur bersama-sama kami.

Seminggu yang lalu, chembey kurang selera makan. Biskut kucing yang saya bagi tidak habis macam selalu. Chembey akan makan kalau diberi ayam atau serunding saja. Kalau tidak sebelum ini, bagi apa saja, pasti chembey akan makan.

Chembey suka tidur. Macam saya! Dan saya sangat suka tangkap gambar kalau chembey tido. pastu post dalam instagram!



Tapi, sekarang saya sudah tidak berpeluang untuk tangkap gambar chembey tido lagi.. Sebab... chembey telah pergi bertemu dengan Yang Maha Pencipta. Chembey telah ditemui mati, terbaring atas jalan raya... depan rumah jiran berhampiran, sewaktu kami pulang dalam kehujanan dari pejabat rabu lalu. Kesian chembey.. Kenapa dia tidak mati depan rumah saya? Kalau dia mati depan rumah saya, pasti bangkai dia dapat saya tanamkan dengan sempurna.. Saya hanya melihat dari jauh bangkai chembey terbaring dalam hujan yang mencurah turun ke bumi..

Hilangnya chembey bermakna tiada lagi teman yang akan menemani saya tatkala en. miorku bekerja di hujung minggu.. tiada lagi teman yang akan menemani tatkala saya sedang sidai kain baju. tiada lagi si  pengacau tatkala kami sedang menikmati hidangan atas meja. Tiada lagi kucing jantan bertelo hitam yang akan berlari mengejar kami tatkala mendengar enjen motor setiap kali kami pulang dari kerja.. tiada lagi...

 

Walaupun chembey hanya seekor kucing.. namun kehilangannya tetap dirasai.. tetap ditangisi.. sebagaimana saya menangis tatkala terpaksa berpisah dengan mira dan anak-anaknya...

Walau hanya seekor kucing.. namun ia tetap makhluk ciptaan-Nya yang paling ku sayangi..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...